Publicador de continguts


Model de Ciutat presenta les dades de l'Oficina Antidesnonaments dels darrers 8 anys


25 / de març / 2023

La regidoria de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, encapçalada per Neus Truyol, ha presentat les dades de l'Oficina Antidesnonaments (OAD) dels darrers 8 anys.

Truyol ha explicat que "tota aquesta feina s'ha fet en els darrers 8 anys i ha estat gràcies principalment a la feina dels treballadors de l'OAD i a la voluntat política d'aquest equip de govern d'ajudar a les persones a no perdre la seva llar".

Les dades posen de manifest la importància de l'OAD:

  • Nombre d'expedients oberts des d'inici de l'Oficina: 5.899
  • Expedients hipotecaris: 1.330
  • Expedients de lloguer: 3.580
  • Expedients relacionats amb l'ocupació: 904
  • Mitjana d'obertura d'expedients anuals: entre 700 i 800 (a excepció del 2020 amb 1.030 expedients a causa de la covid-19)
  • Expedients vius (oberts) 578 en total (47 hipotecaris, 359 de lloguer i 145 d'ocupació)
  • Canvi de perfils d'expedients, amb un predomini d'expedients de lloguer:
    • 2016: 40% expedients hipotecaris, 49% expedients de lloguer
    • 2022: 11% expedients hipotecaris, 67% expedients de lloguer
  • Dels 2.901 llançaments programats en els últims 8 anys, se n'han pogut aturar 1.873 gràcies a la tasca d'intermediació d'OAD, és a dir, un 65% dels casos

Truyol ha detallat el perfil de persones demandants que en els darrers 8 anys han necessitat l'ajuda de l'OAD. Parlam d'una unitat familiar que viu principalment de lloguer, composta per parelles amb fills o famílies monoparentals amb edats entre 31 i 65 anys. La regidora ha puntualitzat que s'observa un augment de la mitjana d'edat dels demandants (augmenten les franges entre 46-65 anys i majors de 65 anys).

Majoritàriament, els usuaris provenen dels barris del Districte de Llevant i 2 de cada 3 dels titulars són dones. Aquesta xifra indica que són elles qui assumeixen un major pes en la recerca d'alternatives habitacionals davant la pèrdua de l'habitatge familiar. Altres circumstàncies habituals són que parlam de persones migrades i/o treballadores del sector serveis.

Truyol ha explicat que els darrers 8 anys s'ha vist un canvi del perfil de persones que han necessitat o necessiten l'OAD. De fet, quan es va obrir l'Oficina la majoria de casos eren els de persones amb certes dificultats socials, però ara el perfil s'ha ampliat a famílies treballadores i que tot i tenir ingressos no poden pagar els imports dels seus lloguers i les seves hipoteques.

En aquest sentit, Truyol ha tornat a demanar "valentia al govern de l'Estat espanyol per a aprovar d'una vegada per totes una Llei de l'habitatge que permeti solucionar l'emergència habitacional que patim a Mallorca i especialment a Palma".

No s'ha d'oblidar que des de la seva creació l'Oficina s'han hagut de gestionar tres períodes de crisis socials molt acusats. En primer lloc, la crisi hipotecària que va des del 2010 al 2015 aproximament, posteriorment la crisi provocada per la irrupció de la covid-19 i ara la crisi derivada per la inflació i la pujada de preus per la guerra d'Ucraïna. Truyol ha volgut deixar que "és evident que, tot i les dificultats i les limitacions l'OAD i l'Àrea de Model de Ciutat, estan i han estat al costat de la gent quan més ho necessitava"

D'altra banda, la regidora també ha volgut explicar que s'ha de tenir en compte que la pèrdua d'habitatge sotmet les persones a un estat emocional crític. Si tenim en compte que el 57% dels expedients són unitats familiars amb fills a càrrec, la feina de l'Oficina Antidesnonaments ajuda a protegir els infants afectats de les seqüeles (estrès, pors, inseguretats i vergonya) que sofreixen per culpa de la situació de desnonament.

La suspensió de desnonaments han possibilitat a les famílies almenys disposar de més temps per a organitzar la dinàmica familiar i poder cercar alternatives.

Per altra banda, s'ha possibilitat un assessorament per a reestructurar el deute, una dació o una altra amb pagament amb l'entitat bancària. S'han aconseguit 150 lloguers socials, que han permès que les famílies puguin continuar a l'habitatge que abans era de la seva propietat.

Finalment s'han pogut derivar alguns dels casos més extrems a la Comissió de Fons Social per a poder accedir a algun habitatge del fons social d'habitatges municipals en aplicació del Protocol per insolvència sobrevinguda.

"Tota aquesta feina s'ha fet en els darrers 8 anys i ha estat gràcies principalment a la feina dels treballadors de l'OAD i a la voluntat política d'aquest equip de govern d'ajudar a les persones a no perdre la seva llar", ha conclòs Truyol.

Data darrera modificació: 18 de maig de 2023