Les actituds incíviques en matèria de medi ambient costen cada any a Cort més de 3,2 milions d'euros - Comunicació i Premsa
Les actituds incíviques en matèria de medi ambient costen cada any a Cort més de 3,2 milions d'euros
EMAYA posa en marxa una campanya de conscienciació mediambiental amb cost zero per a les arques municipals orientada a fomentar el compliment de les ordenances i el reciclatge de residus
Palma, 18 de gener de 2013.- L'Ajuntament de Palma, a través d'EMAYA, destina cada any més de 3,2 milions d'euros públics a fer front als comportaments incívics de determinats ciutadans. Els doblers es dediquen, principalment, a la recollida de bosses de residus i estris domèstics abandonats a la via pública, la neteja de solars utilitzats com a abocador o la substitució de papereres o contenidors que han estat objecte d'actes vandàlics.
En aquest sentit, cal destacar que al llarg del passat any 2012 va ser necessari reposar 834 de les 7.500 papereres que hi ha a Palma i 55 contenidors que havien patit importants desperfectes com a conseqüència d'un ús indegut. El Departament de Recollida d'EMAYA ha quantificat en més d'un milió d'euros (1.009.471,09) euros el cost extraordinari que implica destinar vehicles i brigades específiques per a la recollida de les bosses de residus abandonades a la via pública i a la reposició de contenidors que hagin estat danyats i incendiats.
El Departament de Neteja d'aquesta empresa municipal, per la seva banda, ha hagut de fer front el 2012 a uns costs extraordinaris calculats en 1.677.459,00 euros destinats a atendre desperfectes ocasionats per les actituds incíviques. En aquest apartat, cal ressenyar els 1.166.928,00 que implica el cost de recollida de trastos a la via pública, els 218.799 euros que es varen destinar a netejar pintades i cartells, els 145.866 euros destinats a la neteja de solars utilitzats com a punt de abocament i els 145.866,00 euros que han suposat les reposicions de papereres cremades o danyades.
Aquests costs extraordinaris fan necessària la figura dels controladors mediambientals d'EMAYA, que s'ocupen de comprovar cada dia l'estat de la ciutat, notificar les possibles incidències i obrir els expedients a aquelles persones que incompleixin les ordenances municipals. La necessitat d'aquests efectius per a fer front a l'incivisme genera un cost per a l'empresa (no salarial) de 567.000 euros.
Conscienciació ambiental.- Un altre dels objectius fonamentals de l'Ajuntament de Palma passa per reforçar el compromís dels ciutadans de Palma a l'hora de fer una correcta separació en origen dels residus per afavorir-ne el reciclatge futur. En aquest sentit, EMAYA acaba de posar en marxa una campanya de conscienciació mediambiental amb diferents peces audiovisuals per a televisió i Internet en les quals encoratja la ciutadania a reforçar el seu compromís mediambiental sobre l'ús del servei de recollida selectiva. Sobre aquest aspecte, EMAYA entén la necessitat de continuar reforçant el compromís ciutadà amb aquestes bones pràctiques que han possibilitat que el 2012 el reciclatge de vidre i d'envasos lleugers augmentàs un 2,81% i un 4,87% respecte a 2011. Davant aquests resultats hi ha el progressiu descens que des de l'any 2010, i producte de la crisi econòmica, ve experimentat la recollida de paper. Aquest any la recollida de paper ha estat un 11,69% inferior a l'any 2011.
Cost zero per a Cort.- La realització d'aquests anuncis, així com les despeses d'emissió, no han tingut cap cost per a l'Ajuntament de Palma i han estat sufragats amb els fons per al desenvolupament d'accions de conscienciació i foment de les bones pràctiques orientades al reciclatge que aporten anualment els sistemes integrats de gestió Ecoembes i Ecovidrio.
Aquests anuncis, així com un audiovisual sobre reciclatge per al programa formatiu i educatiu "EMAYA a l'escola", sorgeixen del conveni subscrit el 19 d'octubre entre EMAYA i el Clúster Audiovisual de les Balears. Aquest conveni ha possibilitat la realització de diverses peces per tal de portar a la reflexió i fomentar el civisme i el reciclatge de residus d'una manera pedagògica i amb caràcter innovador.
Per tal de combatre l'incivisme, també s'han iniciat les emissions d'un quart anunci per a TV i Internet amb el qual es pretén transmetre al ciutadà la necessitat de posar fre a les conductes incíviques que, a més de contravenir les ordenances i suposar un impacte visual per a la ciutat, impliquen el desemborsament de més 3,2 milions d'euros públics a l'any.
Els anuncis i la peça audiovisual per "EMAYA a l'escola", que es poden visionar al web d'aquesta empresa municipal (www.emaya.es), han estat realitzats per les productores mallorquines Llaüt Digital i La Perifèrica, respectivament.
Data darrera modificació: 13 de març de 2023