La Junta de Govern aprova la fase 1 de la implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a partir de l’1 de gener de 2025 - Comunicació i Premsa
La Junta de Govern aprova la fase 1 de la implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a partir de l’1 de gener de 2025

Les restriccions seran limitades, atès que el 70 per cent de la zona ACIRE ja compta amb limitacions a la circulació rodada
Palma, 16 d’octubre de 2024.- La Junta de Govern, celebrada aquest dimecres, ha aprovat el text de l’Ordenança del projecte d’implantació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), en la fase I, al centre de Palma, que entrarà en vigor l’1 de gener de 2025.
El tinent de batle de Mobilitat, Toni Deudero, ha explicat que la posada en funcionament de la ZBE a Palma “és una exigència que emana de la UE i del Govern d’Espanya, per la qual totes les ciutats amb una població superior als 50.000 habitants han de disposar d’una Zona de Baixes Emissions. Tot i això, les conseqüències de la implantació d’aquesta mesura a Palma seran limitades, ja que actualment el 70 per cent de la zona ACIRE ja compta amb restriccions a la circulació rodada”.
El setembre del 2023, el nou equip de Govern municipal va sol·licitar formalment una pròrroga d’un any al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per a implantar la ZBE.
El juliol d’enguany, el ple va aprovar provisionalment el projecte de les ZBE i a l’agost es va obrir un període de 30 dies d’exposició pública.
Un cop finalitzat aquest termini, es varen rebre un total de 15 al·legacions d’empreses, entitats i associacions veïnals.
Amb tot això i a la vista de les experiències ja desenvolupades a la ZBE de Madrid i de l’àrea metropolitana de Barcelona, la DGT va establir una identificació de tipologies de mobilitat en vehicles de motor de referència per a les entitats locals amb què procedir a la configuració de possibles moratòries, exempcions i autoritzacions per tal de facilitar la implementació de les ZBE.
Com a resultat de tot això, aquest dimecres s’ha aprovat l’empremta de la ZBE, que preveu un augment del nombre de càmeres, que passen de les 16 inicials a 19, totes orientades a monitorar el perímetre comprès a la zona de baixes emissions.
La normativa de la ZBE, que s’implantarà al centre de Palma, tal com ha explicat Toni Deudero, “es divideix en tres annexos: zones limitades per la ZBE, període d’implantació i autoritzacions i vehicles autoritzats de manera excepcional que no necessiten autorització municipal”.
En aquest sentit, va incidir que l’annex 1 inclou l’espai interior que comprèn la ZBE i que està delimitat per l’eix de les Avingudes, coincidents amb les muralles antigues de la ciutat i pel front marítim. Els límits exteriors de la ZBE són: avinguda de Gabriel Roca, tram de desembocadura de la Riera, passeig de Mallorca, avinguda de Portugal, avinguda d’Alemanya, avinguda del Comte de Sallent, avinguda del Gran i General Consell, plaça d’Espanya, avinguda d’Alexandre Rosselló, avinguda de Gabriel Alomar, avinguda d’Adolfo Suárez i avinguda de Gabriel Roca. La graduació de les restriccions –inclosa l’activació o la desactivació de la ZBE aprovada– estarà sempre lligada als nivells de contaminació existents.
Pel que fa a l’annex 2, fa referència als períodes d’implantació de la ZBE. En aquest cas, l’Ordenança planteja tres períodes de la fase I de la ZBE.
Aquí, el tinent de batle va recalcar que els períodes que s’hi estableixen són els següents
- Període 1: des de l’entrada en vigor d’aquesta Ordenança
- Període 2: des de l’1 de gener de 2027
- Període 3: des de l’1 de gener de 2030
Pel que fa a les zones ACIRE, ORA, ZAR (i altres que es puguin incorporar) incloses a les ZBE del centre de Palma continuaran ajustant-se a l’Ordenança municipal de circulació.
A partir de la data d’entrada en vigor de l’Ordenança, és a dir, l’1 de gener del 2025, tindran lliure accés per les ZBE els ciclomotors i bicicletes, així com els vehicles amb distintiu ambiental B, C, ECO i O.
Des de l’1 de gener de 2027, a l’anomenat període 2, podran accedir per les ZBE les motocicletes, bicicletes i vehicles de mobilitat personal, així com els vehicles que comptin amb distintiu ambiental C, ECO i O. Les motos que no disposin de distintiu ambiental, podran accedir lliurement per la ZBE fins al 31 de desembre del 2026.
Finalment, a partir de l’1 de gener de 2030, a l’anomenat període 3, només podran circular lliurement per les ZBE els ciclomotors, bicicletes i vehicles de mobilitat personal, així com els vehicles amb distintiu ambiental ECO i O.
D’altra banda, l’Ordenança preveu una sèrie de vehicles que necessiten autorització municipal registral.
Aquesta autorització la poden sol·licitar tots aquells vehicles que no disposin del corresponent distintiu ambiental per a l’accés, la circulació i l’estacionament a la zona.
La normativa exigeix autorització municipal per a entrar a la ZBE als següents vehicles:
a. Vehicles de residents empadronats en un domicili situat a la ZBE
b. Vehicles de persones amb mobilitat reduïda
c. Vehicles de les empreses concessionàries de serveis públics
d. Vehicles del personal al servei de les administracions públiques
e. Vehicles de serveis d’emergència i essencials
f. Vehicles de servei de transport públic
g. Vehicles de transport de mercaderies
h. Vehicles de persones que es dirigeixin a centres sanitaris
i. Vehicles amb matrícula estrangera
Deudero va concloure posant èmfasi en el fet que, segons les dades obtingudes monitorant les entrades i sortides d’ACIRE entre el període 2022 i 2024, “l’any 2022, el percentatge de vehicles sense distintiu ambiental era el 7,9% de la flota i el 2024 és el del 5,5% del parc circulant”.
Documents
Data darrera modificació: 17 d’octubre de 2024