Publicador de continguts


L'EMT preveu estalviar fins a 1 milió d'euros anuals amb la reducció de 6 autobusos i la fusió de 4 línies


14 / d’octubre / 2011

L'Ajuntament de Palma proposarà augmentar a partir de 2012 les tarifes
de l'empresa, congelades des de 2009, per tal de reduir el dèficit de 9
milions d'euros i poder fer fer front al deute de 30 milions

Palma, 14-10-2011.- L'Empresa Municipal de Transports (EMT) aplicarà a partir de l'1 de novembre la segona fase del programa de reducció de vehicles continuant amb el seu pla d'estalvi encaminat a garantir la seva viabilitat econòmica, corregir la situació de dèficit de 9 milions d'euros i poder fer front al deute acumulat de 30 milions d'euros que arrossega des de la passada legislatura. Aquesta mesura coincideix amb la fi de la temporada alta, el que permetrà aplicar, en alguns casos de manera temporal, criteris de racionalització en aquelles línies amb un menor volum de passatgers i possibilitarà fusionar altres rutes que comparteixen trajecte en determinats trams urbans reduint costos i minimitzant la incidència que pugui tenir entre els usuaris.


L'EMT preveu estalviar fins a 1 milió d'euros anuals amb la reducció de 6 autobusos i la fusió de 4 línies

Amb aquesta decisió, l'EMT preveu reduir en 6 el nombre de vehicles diaris, als quals cal afegir un més només en període de temporada baixa (fins el 30 d'abril de 2012), i reorganitzar la feina de 14 conductors. En conjunt, això suposarà un estalvi proper al milió d'euros en combustible i despeses manteniment, així com en el pagament d'hores extraordinàries i en concepte de nocturnitat dels conductors.

Aquesta mesura es complementarà, a més, amb la proposta d'augmentar els preus dels bitllets de l'EMT entre 10 i 50 cèntims a partir l'1 de gener de 2012 amb el que es preveu incrementar els ingressos per recaptació en més de 4 milions d'euros durant el proper exercici. Aquesta pujada, si s'aprovés, també afecta el preu dels abonaments i la gratuïtat de les tarifes per a menors (de 5 a 16 anys), però no al Carnet Gran A.

La nova proposta tarifària contemplarà, així mateix, la creació d'un abonament il-limitat de 30 dies per a menors (5-16 anys), Carnet Gran B i família nombrosa per un preu de 7 euros.

TÍTOL
PERFIL PREU 2009/11 PROPOSTA 2012
Bitllet senzill urbà Ordinari 1,25 eur. 1,50 eur.
Aeroport 2,00 eur. 2,50 eur.
Resident 0,65 eur. 0,80 eur.
Aeroport resident 1,00 eur. 1,50 eur.
No resident 1,00 eur. 1,15 eur.
Universitari UIB 0,31 eur. 0,45 eur.
Escolar 0,31 eur. 0,45 eur.
Carnet Gran A 0 eur. 0 eur.
Carnet Gran (B i verd) 0,15 eur. 0,30 eur.
Família nombrosa 0,20 eur. 0,30 eur.
Menor (0 a 5) 0 eur. 0 eur.
Menor (5 a 16) 0 eur. 0,30 eur.
Bitllet senzill noct. Bus de Nit 1 eur. 1,50 eur.
Abonament 50 viatges/30 dies Ordinari 23 eur. 29 eur.
Abonament 20 viatges/30 dies Ordinari 10 eur. 13 eur.
Abonament 10 viatges Ordinari 8 eur. 10 eur.
Abon. Il.limitat/30 dies residents * Ordinari 27 eur. 37 eur.
Abon. ilimit./30 dies estudiants ** Ordinari 18 eur. 20 eur.
Abon. ilimit./30 d. menors (5-16) ** Ordinari No existeix 7 eur.
Abon. ilimit./30 d. carnet gran ** Ordinari No existeix 7 eur.
Abon. ilim./30 d. família nombrosa ** Ordinari No existeix 7 eur.

* Càlcul realitzat per una mitjana de 66 viatges mensuals
** Càlcul realitzat per a una mitjana de 48 viatges mensuals

La proposta d'augment de tarifes, segons ha explicat el regidor de Mobilitat i president de l'EMT, Gabriel Vallejo, "obeeix a la necessitat d'incrementar els ingressos de l'EMT per tal d'equilibrar la situació de dèficit" que l'empresa pateix des fa diversos anys motivada, principalment, per la política de creixement i expansió que ha implicat un increment de les despeses i que es va accelerar a partir de l'any 2008, coincidint amb els primers efectes de la crisi econòmica. Aquest increment de les despeses ha afectat, principalment a l'ampliació de flota (+35,42%), ampliació de línies (+39,13%), ampliació de la plantilla (+38,72%) i al consum de combustible ( +69,61%), el preu del qual va iniciar la seva escalada al començament de la legislatura anterior fins a arribar màxims històrics.

Aquesta ampliació en els serveis implicar un notable augment en el nombre de passatgers que no es va veure acompanyat, en la mateixa proporció, per un augment dels ingressos per recaptació. Un dels factors que han contribuït a aquesta situació, alimentada en gran mesura per l'augment dels costos, ha consistit en la congelació de les tarifes des de l'any 2009, sobre els quals tampoc s'han repercutit els increments d'IPC ni l'increment del impost de l'IVA que el juliol del 2010 va passar del 7% al 8%.
Vallejo ha lamentat haver d'adoptar una mesura que "no és del grat de l'Ajuntament com tampoc ho serà per a la ciutadania", però que l'ha proposat "en un exercici de responsabilitat davant la inacció de l'anterior equip de Govern, que no va saber o no va voler actuar quan va tenir en el seu poder un estudi que l'any 2008 recomanava establir la tarifa mitjana en 71 cèntims i en el qual s'advertia, textualment, que En el cas de no actuar, l'EMT estaria abocada a una situació financera delicada ".

3,5 milions d'usuaris de pagament menys i un 600% d'usuaris gratuïts més.- Pel que fa al nombre d'usuaris de l'EMT es refereix, és destacable el fet que aquest ha passat dels 40,1 milions d'2007 als 43.200.000 de 2011. No obstant això, amb la revisió tarifària aplicada el 2009, el nombre d'usuaris gratuïts s'ha disparat un 600% en aquest mateix període, havent-se passat dels 1,3 milions del 2007 als 7,8 milions de 2011. Això significa a dia d'avui un 18% dels usuaris de l'EMT gaudeix de la gratuïtat del servei quan aquest percentatge el 2007 arribava únicament el 3,28%. Això implica que a dia d'avui, l'EMT té 3,5 milions d'usuaris de pagament menys que el 2007 el que suposa haver deixat d'ingressar entre 2010 i 2011 uns 2 milions d'euros.

Davant aquest escenari i atenent a la difícil situació financera per la que travessa l'EMT, l'Ajuntament de Palma proposarà l'aprovació de la modificació tarifària per tal que pugui entrar en vigor a partir de l'1 de gener de 2012.

Optimització dels recursos de l'EMT.- El gerent de l'EMT, Juan Iglesias, ha ofert els detalls de la reestructuració dels serveis de l'EMT, que implicarà la reducció de 7 vehicles i la reorganització del treball de 14 conductors, aquesta afectarà a les línies 2 (circumval - lació Centre Històric), 11 (Sindicat-Son Castelló), 13 (Son Llompart-S'Indioteria), 12 (Son Sardina-Polígon Llevant), 27 (Sa Garriga), 21 (Arenal-Aeroport), 23 (Palma-Arenal-Cala Blava. Concessió IB-29), 30 (Can Pastilla-Sant Joan de Déu-Eusebi Estada) i 34 (Son Roca-Son Espases-Rafal).

- Línia 2 (circumval-lació Centre Històric) .- Duplicaria l'interval en freqüència de tarda dels dies laborals, passant de 15 a 30 minuts, cosa que, equivaldria a suprimir 1 autobús diari i 1 conductor els dies laborals.

- Línia 11 (Sindicat-Son Castelló) i Línia 13 (Son Llompart-S'Indioteria).- Actualment la línia 13 comunica la barriada de Son Llompart amb s'Indioteria, amb una freqüència de 24 minuts i permet als usuaris fer un transbord amb la línia 10-11 per arribar al centre de Palma. Es valora la possibilitat d'unificar les dues línies i variar el recorregut a la zona del Polígon de Son Castelló. Aquesta mesura, si bé suposaria reduir en 5 minuts les freqüències de matí i tarda durant els dies laborals (que passarien de 25 a 30 minuts) possibilitarien reduir 1 vehicle i 2 conductors diaris durant tot l'any. Les freqüències dels dissabtes passaran dels 35 minuts actuals als 40 min. previstos en horari de matí i dels 70 min. actuals als 80 min. previstos en horari de tarda. Els diumenges i festius les freqüències de matí i tarda passaran dels dels 70 min. actuals als 80 min. previstos.

- Línia 12 (Son Sardina-Polígon Llevant) i Línia 27 (Sa Garriga).- Actualment, la línia 27 comunica la barriada de Sa Garriga amb el centre de Palma. Aquesta línia, a partir de Son Sardina discorre pel mateix itinerari que la línia 12 Son Sardina-Polígon de Llevant. Es valora, per tant, la possibilitat d'unificar les dues línies i realitzar un recorregut altern, el que milloraria les freqüències ja que, si bé la línia 12 té una freqüència de 20 minuts i la línia 27 d'un interval de pas de 60 minuts, amb la reforma quedaria una mateixa freqüència de 20 minuts per a les dues barriades. Això possibilitaria passar dels 5 autobusos actuals a 4, amb una millor freqüència, i reduir en 1 el nombre de conductors.

- Línia 21 (Arenal-Aeroport).- Es proposa reduir en 1 el nombre de conductors en horari nocturn a partir del mes de novembre fins a finals d'abril i per un període de 6 mesos, coincidint amb la temporada baixa.


- Línia 23 (Palma-Arenal-Cala Blava. Concessió IB-29).- Es proposa reduir un bus en els mesos d'hivern, a partir de novembre fins a finals d'abril. Es mantindrà el mateix servei a Cala Blava si bé es reduirà la freqüència en 5 minuts (passarà de 25 min. A 30 min.). A la parada del parc aquàtic tots els dies de la setmana. Això possibilitarà reduir 1 autobús i 2 conductors diaris durant els 6 mesos de temporada baixa.

- Línia 30 (Can Pastilla-Sant Joan de Déu-Eusebi Estada).- Es proposa reduir durant tot l'any un autobús de manera que el nombre de vehicles passarà dels 5 actuals als 4 previstos. Aquesta mesura també possibilitarà reduir en 2 el nombre de conductors. Les freqüències es reduiran en 5 minuts els dies laborals en horari de matí i tarda (passant dels 15 minuts. Actuals als 20 min. Previstos) i milloraran en els dissabtes i festius, passant dels 34 minuts d'espera entre vehicle i vehicle als 25 minuts previstos.

- Línia 34 (Son Roca-Son Espases-Rafal).- Aquesta mesura només afectarà el tram de la línia comprès entre Son Roca i Son Espases, mentre que el tram Son Espases-Rafal mantindrà una freqüència aproximada a l'actual en els dies laborals , que només es reduirà en 3 minuts (passarà dels 27 minuts. actuals als 30 min. previstos). En canvi, les freqüències dels dissabtes passaran dels 35 minuts actuals als 30 min. previstos en horari de matí i dels 35 min. actuals als 60 min. previstos en horari de tarda. Els diumenges i festius les freqüències de matí i tarda passaran dels dels 35 min. actuals als 60 min. previstos. Amb aquesta mesura es preveu reduir 2 autobusos i 4 conductors diaris durant tot l'any.

Data darrera modificació: 28 d’abril de 2023