Publicador de continguts


L'EMT participa en el projecte europeu Civitas de mobilitat sostenible


12 de juliol de 2010

Experts en transports dels ajuntaments de Nantes, Bremem i Estocolm visitaran el proper mes d'octubre l'Empresa Municipal de Transports (EMT) de Palma per conèixer l'experiència dels dotze primers autobusos a Palma que funcionen amb gas natural. La visita s'emmarca dintre del programa Civitas Catalist de Mobilitat Sostenible de la Unió Europea (UE) en el qual participa Palma.


El projecte Civitas Catalist és una plataforma per a l'intercanvi de coneixements i idees en l'àrea dels transports, on diferents ciutats que desenvolupen accions concretes de transport sostenible posen a disposició d'altres ciutats europees els resultats i lliçons apreses durant la seva experiència.


D'aquesta manera, l'EMT ha escollit avaluar els nivells d'emissions de partícules contaminants dels dotze autobusos de gas natural que actualment té l'EMT i la seva eficiència energètica. L'avaluació dels vehicles té en compte aspectes com ara les emissions de gasos i partícules, el renou, el consum o els costos, entre d'altres. Un dels estudis que es durà a terme és comparar els nivells estàndards d'emissions dels autobusos de gas natural amb les emissions dels autobusos de dièsel de la flota de l'EMT.


A l'octubre s'organitzarà un taller a Palma on es presentaran les conclusions de l'estudi als representants de Bremen, Estocolm i Nantes, per tal que aquests puguin contribuir amb la seva experiència al perfeccionament de la implementació del gas natural a la flota de l'EMT.


Flota d'autobusos de gas natural


Cal recordar que des del passat mes de gener circulen pels carrers de Palma els primers 12 autobusos de gas natural de l'EMT. Per primera vegada, el gas natural s'utilitza com a combustible, una experiència pionera no només a Palma, sinó també a les Balears.


El gas natural és un combustible menys contaminant que permet tenir uns autobusos més sostenibles mediambientalment i, per tant, ofereix l'oportunitat de tenir una ciutat més neta. El gas natural suposa una reducció molt forta d'emissions de contaminants en relació al dièsel. L'emissió de monòxid de carboni baixa en un 25%, la de partícules, en un 81%; la d'òxid de nitrogen, en un 92% i la d'hidrocarburs no metànics, en un 63%. És a dir, es redueix l'emissió dels contaminants més perillosos (partícules i òxid de nitrogen) en gairebé un 90 per cent. A més, els autobusos propulsats amb gas natural superen les actuals normatives europees obligatòries en matèria mediambiental i assoleixen els nivells d'emissió que Europa exigirà el 2014, és a dir, s'avancen gairebé cinc anys a la futura normativa.


Els autobusos a gas natural són més silenciosos i ocasionen menys molèsties als vianants. Utilitzen un tipus de motor (que es diu motor d'explosió tipus cicle OTTO) dissenyat específicament per funcionar amb gas natural i que fa menys renou i, també, emet menys vibracions en comparació amb els autobusos que funcionen amb dièsel. Les prestacions d'aquests motors són similars a les dels motors que funcionen amb dièsel.


L'any que ve, l'EMT ampliarà la seva flota d'autobusos de gas natural amb la incorporació de 58 busos de gas natural, que substituiran 58 busos que utilitzen el dièsel com a combustible.


El projecte Civitas Catalist


El passat mes de gener Palma va veure aprovat per la UE el projecte d'intercanvi tècnic amb Estocolm Nantes i Bremen pel seguiment de la implantació del gas natural a la flota de l'EMT. Al llarg d'aquests darrers mesos, tècnics de l'EMT Palma han visitat Estocolm per conèixer l'experiència de implantació del gas naturals a les flotes d'aquestes ciutats. A Estocolm, tècnics de l'ajuntament i d'una empresa d'autobusos urbans que funciona únicament amb Biogàs i Bioethanol varen descriure com s'han implementat les accions, des de varis punts de vista: tècnic, ambiental, econòmic, social i polític.


Els tècnics de l'EMT valoraren molt positivament les lliçons apreses durant la visita a Estocolm, en especial la visita a les cotxeres de l'empresa operadora on es va poder conèixer de primera mà la operativa amb els vehicles de Biogàs. Al setembre està prevista una visita similar a la ciutat de Bremen, on operen empreses amb autobusos de gas natural. Més endavant, es visitarà Nantes, una ciutat que actualment té tota la seva flota d'autobús que funciona amb gas natural.


El projecte Civitas Catalist està integrat per ciutats amb una llarga experiència acumulada en el desenvolupament de sistemes de transport urbà respectuosos amb el medi ambient, que es basen en l'ús de noves tecnologies i fonts energètiques alternatives que redueixen l'impacte ambiental generat pel sistema de transport urbà. A l'estat espanyol estan al projecte 'Civitas', entre d'altres, Barcelona, Sant Sebastià, Burgos, Vitoria, i Figueres, a més de Palma.

Data darrera modificació: 13 de març de 2023