L'Ajuntament presenta l'Oficina d'Atenció Integral a l'Habitatge i Antiocupació, un espai multidisciplinari d'assessorament consulta i gestió de tràmits per a persones que busquen accés a un habitatge, millorar-ne les condicions habitacionals o resoldre situacions legals - Comunicació i Premsa
L'Ajuntament presenta l'Oficina d'Atenció Integral a l'Habitatge i Antiocupació, un espai multidisciplinari d'assessorament, consulta i gestió de tràmits per a persones que cerquen accés a un habitatge, millorar-ne les condicions habitacionals o resoldre situacions legals

Les noves dependències estaran ateses per 8 professionals i inclouran, entre altres serveis, assessorament sobre ocupació, ajuts a la rehabilitació, accés a l'habitatge públic, lloguer de llarga durada, lloguer turístic, beneficis fiscals i desnonaments
Palma, 30 d’octubre de 2024.- El tinent de batle de Urbanisme i Habitatge, Óscar Fidalgo, i la regidora del grup municipal de VOX, Gari Duran, han presentat aquest dimecres la nova Oficina d’Atenció Integral a l’Habitatge i Antiocupació, situada a l'edifici de l'antic Patronat. Aquesta oficina oferirà diferents serveis i comptarà amb personal del mateix Ajuntament, del Govern de les Illes Balears, del Consell Insular, del Col·legi Oficial d'Advocats i del Col·legi Oficial d'Administradors de Finques.
El tinent de batle d'Urbanisme va recalcar durant la presentació de l'Oficina que “aquesta oferirà una atenció integral amb el propòsit de fer front al problema de l'habitatge al qual Palma no és aliè, ja que en els darrers 20 anys s'ha incrementat en 100.000 persones el nombre d'habitants”.
Fidalgo ha posat èmfasi en la feina que realitza l'equip de Govern des del juny del 2023 per a fer front a la necessitat de donar solució a un dels principals problemes que afecten els ciutadans. En aquest sentit, ha recordat que entre les mesures posades en marxa hi ha “l'eliminació de la cita prèvia a Urbanisme o l'elaboració d'un reglament que permetrà la implantació de les anomenades entitats de col·laboració urbanística o ECUS. A aquestes mesures d'agilització administrativa cal sumar-n'hi d'altres com la posada en marxa d'un pla de xoc per a la construcció de 1.200 habitatges públics en règim de lloguer a preu limitat i habitatges socials a solars de titularitat municipal ubicats a diferents zones de Palma, sense oblidar les actuacions per a agilitzar la concessió de llicències urbanístiques i la creació d'un nou visor urbanístic amb més funcionalitats i més informació sobre la normativa urbanística”.
Oficina multidisciplinària amb 8 professionals
En aquest context, l'Oficina d'Atenció Integral a l'Habitatge i Antiocupació abordarà totes les àrees competents en matèria d'habitatge. Un total de vuit professionals atendran les demandes dels usuaris en diverses qüestions socials, jurídiques i burocràtiques, en unes dependències municipals ubicades al carrer de Santa Fe, núm. 8, amb una superfície de 180 metres quadrats.
L'Oficina inclourà, entre d'altres, els serveis següents: assessorament sobre ocupació, desnonaments, ajuts a la rehabilitació, accés a l'habitatge públic, lloguer de llarga durada, lloguer turístic i beneficis fiscals.
El tinent de batle de d'Urbanisme ha explicat que els ciutadans podran disposar d'una assistència jurídica en temes d'habitatge i ocupació ja que el Col·legi d'Advocats ha posat a disposició d'aquesta oficina dos advocats col·legiats, cinc dies a la setmana, que assessoraran jurídicament sobre temes d'habitatge i ocupació, i informaran dels recursos legals a què tenen dret els usuaris als quals se'ls ha ocupat un habitatge. Així mateix, informaran sobre dret immobiliari, que fa referència al conjunt de normes jurídiques i reguladores que afecten un bé immoble.
A més de l'assistència lletrada, el Col·legi d'Administradors de Finques prestarà un servei determinant a aquesta Oficina, ja que sovint els administradors són els primers coneixedors de l'ocupació d'un habitatge. En aquest sentit, informaran de les ocupacions que es produeixin en habitatges a totes les comunitats de veïns que gestionen. Cal recordar que en aquesta línia el Ple de l'Ajuntament va aprovar el mes de juliol passat la posada en marxa d'un protocol d'actuació davant de les ocupacions il·legals, que preveu la coordinació amb les àrees d'Urbanisme, Serveis Socials i Policia Local .
Lluita contra el lloguer turístic il•legal i desnonaments
El màxim responsable d’Urbanisme va avançar que una altra de les prioritats d’aquesta Oficina serà la lluita contra el lloguer turístic il·legal. En aquest punt, va destacar que “el Consell de Mallorca aporta una persona que oferirà informació sobre el lloguer turístic il·legal, que completa el nou visor d'ETV de Palma al web d'Urbanisme, i alhora rebrà les denúncies que es puguin produir sobre aquesta pràctica. Aquesta serà la primera Oficina d’Informació que es crea a Mallorca orientada a la lluita contra el lloguer turístic il·legal”.
Les actuacions no només se cenyiran a l’assistència jurídica i a la tasca dels administradors de finques. Els ciutadans també podran informar-se sobre els programes d'habitatges disponibles, ja que l'IBAVI aportarà dos professionals que assessoraran sobre els programes d'habitatge del Govern balear.
Per part seva, l'Ajuntament de Palma aporta dos professionals, un del Patronat i un altre d'Habitatge, que informaran sobre tots els recursos amb què actualment compta el consistori per als usuaris que desitgen sol·licitar un habitatge públic.
Oscar Fidalgo va avançar que un expert de l'Oficina Antidesnonaments atendrà totes les persones que ho requereixin i que aquesta Oficina “també oferirà informació sobre els beneficis fiscals relacionats amb l'habitatge prevists a la nova ordenança fiscal que entrarà en vigor el pròxim 1 de gener de 2025 i entre les quals figuren bonificacions del 90 per cent per als habitatges amb un valor cadastral de fins a 200.000 euros, i del 50 per cent per la resta d'immobles, en el cas de les famílies nombroses, sigui quina sigui la seva tipologia i sempre que aquesta estigui recollida per l'ordenament legal, i bonificacions del 95 per cent de l'IBI social i l'IBI cultural, entre d'altres”.
Finalment, l'Oficina informarà “sobre els diferents programes d'ajuts als quals es poden acollir els propietaris per a la millora del seu domicili i que poden afectar tant la construcció com l'eficiència energètica o accessibilitat, i sobre legislació existent en matèria d'habitatge assessorant sobre les eines legislatives destinades a la creació d'habitatge assequible, com el Decret llei de mesures urgents aprovat l'any passat”, va concloure el regidor d'Urbanisme.
Data darrera modificació: 31 d’octubre de 2024