Publicador de continguts


Comencen les obres del nou carril bici d'1,5 quilòmetres que connectarà Palma amb Marratxí pel carrer d'Aragó


29 / de gener / 2021

Les obres que s'inicien la setmana que ve tenen dos àmbits: una millora del carril bici ja existent al carrer de Jacint Verdaguer i la creació d'un nou carril bici que connecta la intersecció entre Tomás Luis de Vitoria i Prevere Rafael Barrera i el carrer d'Aragó fins al carrer de Can Foradí

Dalmau: "Aquest carril bici connectarà el carrer de Jacint Verdaguer amb el carrer de Can Foradí i cerca arribar en un futur al terme municipal de Marratxí i consolidar un carril bici a l'àrea metropolitana de Palma"

El projecte ha estat exposat a les entitats veïnals del Viver, el Rafal Vell, Son Fortesa i Las Palmeras, que són els barris per on discorre la nova infraestructura

Palma, 29 de gener de 2021.- El tinent de batle de Mobilitat Sostenible, Francesc Dalmau, juntament amb el regidor del Districte Llevant, Daniel Oliveira, i la regidora d'Infraestructures i Accessibilitat, Angélica Pastor, han explicat avui el projecte del nou carril bici del carrer d'Aragó que es començarà a executar la setmana que ve i que permetrà connectar la xarxa ciclista de Palma amb Marratxí a través del carrer d'Aragó.

Aquestes obres, amb un pressupost aproximat de 65.000 euros, tindran una durada aproximada de tres mesos i contribuiran a generar uns 20 llocs de feina.

Dalmau ha explicat que aquest carril bici al Districte Llevant "connectarà el carrer de Jacint Verdaguer amb el carrer de Can Foradí i cerca arribar en un futur al terme municipal de Marratxí i consolidar un carril bici a l'àrea metropolitana de Palma".

Aquest projecte contribuirà a assolir l'objectiu de l'acord de govern d'incrementar la xarxa ciclista i millorar la connexió amb els barris. Així, entre aquest nou carril bici i el que es construí aquest estiu entre els carrers d'Andrea Doria i d'Andreu Torrens, en dos anys la xarxa ciclista de Palma s'haurà incrementat en 3,5 quilòmetres de carrils bici nous, sumant així un total de 95,5 quilòmetres de carril bici.

El carril bici es desenvoluparà en dues fases. Per una banda es millora el carril bici existent al carrer de Jacint Verdaguer, el traçat del qual es desplaça a la calçada entre la plaça de Santa Elisabet i el carrer de Sant Vicenç Ferrer.

En aquest tram, d'aproximadament 350 m, es reduirà en un dels dos existents els carrils de circulació del carrer de Jacint Verdaguer en sentit carrer de Tomás Luis de Victoria.

D'aquesta manera, l'actual aparcament en cordó del costat dels números parells del carrer de Jacint Verdaguer es desplaça en aquest tram sobre un dels carrils existents i s'allotja el carril bici entre aquests i la vorada.

La vorera dels números parells del carrer de Jacint Verdaguer s'amplia i passa dels 2,15 m actuals a pràcticament 4 metres.

Aquesta intervenció elimina els conflictes entre vianants i ciclistes que es produeixen especialment als horaris d'entrada i sortida de les escoles. Aquesta actuació no provocarà la pèrdua de cap estacionament.

Carril bici des de Prevere Rafel Barrera fins al carrer de Can Foradí

Per altra banda, el nou carril bici del carrer d'Aragó parteix de la finalització del carril bici de Jacint Verdaguer a la confluència amb el carrer de Tomás Luis de Victoria, pel costat dels números parells del carrer del Prevere Rafael Barrera, on actualment existeix un aparcament en semibateria que passaria a cordó, fins a la trobada amb el carrer d'Aragó just a la confluència amb el pas elevat de l'Ma-20, seguint la traça dels números senars del carrer d'Aragó i per sota del pas elevat de la via de cintura. A partir d'aquest punt continua per la calçada, desplaçant els carrils de circulació al primer tram entre l'enllaç de l'Ma-20 sentit ponent i el carrer de Ceres.

El tram del carrer d'Aragó comprès entre el torrent de na Bàrbara fins al carrer de Can Foradí s'ha dissenyat ocupant l'actual banda d'estacionament en cordó, tot formant un carril bici bidireccional de 2 m d'amplada i 1.520 m de longitud.

L'actuació provocarà que de les 72 places en semibateria i 2 en cordó que existeixen al tram del carrer del Prevere Rafael Barrera entre el carrer de Tomás Luis de Victoria i el carrer d'Aragó es passi a 36 places en cordó, suposant una pèrdua de 38 places per a aquest tram.

Pel que fa a l'afectació al carrer d'Aragó entre els carrers d'Antoni Gomila i de Can Foradí, suposarà l'eliminació de les 91 places en cordó existents actualment, a més de la reordenació de les places de mobilitat reduïda existents als carrers dels voltants.

Illeta de protecció per a vianants a la mitjana del carrer d'Aragó

Així mateix suposarà una reordenació de les amplades dels carrils de circulació al tram del carrer d'Aragó entre el carrer de Blanes Viale i el carrer d'Antoni Gomila, on s'elimina un tram del carril de gir a l'esquerra del carrer Aragó sentit Marratxí entre l'enllaç de l'Ma-19 i el carrer d'Èol, una intervenció que s'aprofita per a allotjar una illeta de protecció del vianant a la mitjana del carrer d'Aragó en el pas de vianants.

Des de l'Àrea de Mobilitat s'estima que les actuacions suposaran una millora de la capacitat de circulació de la via, ja que evitaran la interferència de les operacions d'estacionament i desestacionament al carril dret en sentit ciutat. En aquest sentit el PMUS ja indica que les vies de la xarxa viària bàsica han de ser de forma preferent "sense estacionament".

Accessibilitat a les parades de l'EMT

Pastor ha destacat, per la seva banda, que és una intervenció "senzilla però important perquè millora també l'accessibilitat d'aquesta zona de Palma. Així, des de l'Àrea d'Infraestructures s'aprofitarà aquesta actuació per a realitzar algunes millores d'accessibilitat en aquesta zona i a infraestructures com els embornals d'aquesta zona. Així, s'intervindrà millorant el paviment i fent accessibles les parades de bus de l'EMT situades al carrer d'Aragó.

Consens veïnal

Al llarg dels darrers mesos l'Àrea de Mobilitat i el Districte Llevant han explicat l'inici d'aquest projecte a les entitats veïnals dels principals barris per on discorre aquest carril bici com són el Rafal Vell, el Viver, Las Palmeras, Embat i Son Fortesa, que han manifestat el seu suport a aquesta infraestructura que connectarà aquesta zona de Palma densament poblada amb el centre de la ciutat.

Data darrera modificació: 6 de març de 2023