Publicador de continguts


» Suport a la declaració de drets dels consumidors


16 / de març / 2011

· Vuit associacions de consumidors donen suport a la declaració de drets de les persones consumidores

· Fins diumenge, l' "Institut Municipal de Protecció del Consumidor" celebra la Setmana dels Drets dels Consumidors amb diferents actes divulgatius

· Amb el missatge "Per la teva seguretat, informa't" l'IMPC surt al carrer per tercer any consecutiu fins  diumenge dia 20 de març

· Les associacions de consumidors ACUIB, AUSBANC, La Defensa, Nuredunna, UNAE, FEPAE, Consumidors 2.0 i FACUA donen suport a la declaració que s'elevarà al ple de l'Ajuntament de Palma

Palma, 15 de març.- Avui,15 de març, se celebra el Dia Mundial del Consumidor. Coincidint amb aquesta commemoració, l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor de l'Ajuntament de Palma ha instal.lat un autobús informatiu a la Plaça de Cort i s'ha llegit la declaració dels drets de les persones consumidores, juntament amb les associacions de consumidors ACUIB, AUSBANC, La Defensa, Nuredunna, UNAE, FEPAE, Consumidors 2.0 i FACUA. La regidora de Salut, Medi Ambient i Consum de l'Ajuntament de Palma, Begoña Sánchez, i el gerent de l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor, Xavier Pascuet, han aprofitat la lectura per explicar que aquest document neix amb la voluntat d'anar sumant adhesions i arribar també al ple de l'Ajuntament de Palma.


El 15 de març de 1962, el president dels Estats Units John F. Kennedy, durant un discurs, va anunciar els drets dels consumidors i va comminar a convocar, tots els 15 de març següents, el Dia Mundial del Consumidor. Una data que suposa un toc d'atenció a tots els ciutadans sobre la importància del consum responsable. Aquesta és la tasca a la qual es dediquen tant les associacions de consumidors com tots els organismes públics de consum.


Amb motiu del Dia Mundial dels Drets dels Consumidors, durant la setmana del 14 al 20 de març, l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor (IMPC) de l'Ajuntament de Palma, en col.laboració amb les associacions de consumidors, surt al carrer per apropar la seva labor a la ciutadania. L'IMPC comptarà amb un bus informatiu on s'informarà al públic i on les associacions de consumidors atendran les consultes o reclamacions que puguin tenir. A més, se celebraran diverses xerrades informatives dirigides als col.lectius d'especial protecció que assenyala la nostra Ordenança de Consum. La finalitat és explicar alguns dels temes més importants de consum.


DECLARACIÓ DE DRETS DE LES PERSONES CONSUMIDORES


Considerant que l'article 51 de la Constitució espanyola, de 27 de desembre de 1978, regula, per primera vegada, els drets de les persones consumidores i usuàries expressament.


Considerant que el respecte i la protecció dels consumidors i consumidores ha d'informar la legislació positiva, la pràctica judicial i l'actuació dels poders públics.


Considerant que la protecció dels drets de les persones consumidores és un element indissociable i essencial del desenvolupament social i econòmic equilibrat d'una ciutat.


Considerant que aquesta protecció és necessària per millorar les condicions de vida de la població.


Considerant que la informació i la seguretat sobre els productes afavoreixen l'adquisició de béns i la contractació de serveis en condicions clares i fiables.


Considerant que la confiança de les persones consumidores és imprescindible per al bon funcionament del mercat i l'economia.


Considerant que, en un context de crisi, les persones consumidores resulten més vulnerables.


L'ajuntament de Palma, a través de l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor, proclama la present Declaració com una carta de Drets de les persones consumidores, en la qual hem d'inspirar-nos per promoure el respecte als mateixos i assegurar, a través de mesures promogudes pels poders públics i acordades amb els agents socials, especialment amb les associacions de consumidors d'àmbit local, el seu reconeixement i aplicació efectiva a la ciutat de Palma.


Drets de les persones consumidores:


1. A la provisió de serveis, tant públics com a privats, en condicions adequades i segures.
2. A la protecció de la seva salut i la seva seguretat contra els riscos de productes o serveis.
3. A l'equilibri en les relacions de consum, assegurant el respecte als valors de la dignitat i lleialtat, sobre la base de la bona fe, conforme a la legislació vigent.
4. A la informació clara, suficient i veraç sobre els diferents productes o serveis i l'educació i divulgació per a facilitar el coneixement sobre el seu adequat ús, consum o gaudi.
5. Al fet que el règim de comprovació, reclamació, garantia i possibilitat de renúncia o devolució que s'estableixi en els contractes, permeti que el consumidor i usuari s'asseguri de la naturalesa, característiques, condicions i utilitat o finalitat del bé o servei.
6. A poder reclamar amb eficàcia en cas d'error, defecte o deterioració en els productes.
7. Al fet que els prestadors de serveis posin a disposició dels consumidors i usuaris informació sobre l'adreça postal, número de telèfon i número de fax o adreça de correu electrònic en la qual el consumidor o usuari, qualsevol que sigui el seu lloc de residència, pugui interposar les seves queixes i reclamacions o sol.licitar informació sobre el servei ofert o contractat.
8. A rebre un tracte personal i cordial de les oficines i serveis d'informació i atenció al client i al fet que aquestes li assegurin la constància de la seva queixa o reclamació i que la mateixa sigui contestada en el termini més breu possible.
9. A l'efectiva reparació i indemnització pels danys o perjudicis causats pels béns o serveis i sanció als responsables.
10. Al foment de la formació i educació dels consumidors i usuaris, perquè aquests disposin de la informació precisa per a l'eficaç exercici dels seus drets.
11. A l'audiència en consulta, la participació en el procediment d'elaboració de les disposicions generals que els afecten directament i la representació dels seus interessos, a través de les associacions de consumidors o usuaris legalment constituïdes.
12. Al fet que se li lliuri un rebut justificant, còpia o document acreditatiu amb les condicions essencials del contracte, incloses les condicions generals de la contractació, acceptades i signades pel consumidor i usuari, quan aquestes siguin utilitzades en la contractació.
13. Al fet que s'integri en el contracte l'oferta, promoció i publicitat.
14. A la protecció contra la publicitat no permesa i la protecció contra les pràctiques abusives i mètodes coercitius o deslleials, així com contra les clàusules contractuals abusives.
15. A la facilitació d'accés a mitjans judicials i extrajudicials de resolució de conflictes, mitjançant procediments àgils i eficaços per a la protecció dels interessos individuals i difusos de les persones consumidores.


PROGRAMA DE LA SETMANA


DILLUNS 14 DE MARÇ
Unitat informativa a la Plaça Pere Garau (10:00- 18:00h)
Conferència: Curs bàsic de consum.
Impartida per Associació Nuredduna
Ubicació: Casal d'entitats d'immigrants, C/ Eusebi Estada, 48
18:00h



DIMARTS 15 DE MARÇ
Unitat informativa a la Plaça de Cort (10:00- 18:00h)
Declaració Municipal dels drets de les persones consumidores.
Ajuntament de Palma. 12:30h


DIMECRES 16 DE MARÇ
Unitat informativa a la Plaça Porta Pintada (10:00- 18:00h).
Taula rodona: Els menors i les noves tecnologies.
Ponents: Francisca Mas (IBIT), Antoni Bennàssar (Defensor del Menor), Jaume Ribas (Associació balear APIMA), Consumidors 2.0
Ubicació: Centre Flassaders, C/ Ferreria, 10
19:00h.


DIJOUS 17 DE MARÇ
Unitat informativa a la Plaça Santa Pagesa (10:00- 18:00h)
Taula rodona: L'alimentació de les persones majors.
Ponents: FEPAE, UNAE i regidoria de Salut de l'Ajuntament de Palma.
Ubicació: Associació de Persones Majors des Camp Redó, C/ Cotlliure, 6
19:00h.


DIVENDRES 18 DE MARÇ
Unitat informativa a la Plaça Madrid (10:00- 18:00h)
Taula rodona: Drets del viatger.
Ponents: La Defensa, FACUA, IMTUR
Ubicació: Escola Universitària de Turisme Felip Moreno, C/ Sol, 1-3
12:00h


DISSABTE 19 DE MARÇ
Unitat informativa a Sa Feixina (10:00- 18:00h)
Tallers infantils gratuïts:

Matí: 10:00- 14:00h
Horabaixa: 16:00- 18:00h


DIUMENGE 20 DE MARÇ
Unitat informativa a Ses Estacions (10:00- 18:00h)
Tallers infantils gratuïts:

Matí: 10:00- 14:00h
Horabaixa: 16:00- 18:00h

Data darrera modificació: 13 de març de 2023