Publicador de continguts


Un estudi realitzat per l'EMT demostra l'eficiència energètica i la minva de costos dels autobusos de gas natural


19 de novembre de 2010

. Els tècnics de l'Empresa Municipal de Transports de Palma (EMT) han avaluat el funcionament dels busos de gas natural que té l'EMT per conèixer quin serà l'estalvi per a l'empresa pública un cop s'adquireixin l'any que ve els 58 vehicles de gas natural previstos en el procés de renovació de la flota

. L'EMT s'estalviarà 1,9 milions per any en costos d'explotació, és a dir, en combustible i manteniment

. Els busos de gas natural suposarien un estalvi d'uns 450.000 euros cada any en despeses mèdiques i altres despeses associades a la contaminació atmosfèrica de la ciutat

. L'estudi s'emmarca dintre del programa europeu Civitas Catalist de Mobilitat Sostenible de la Unió Europea (UE) en el qual participa Palma


L'Empresa Municipal de Transports de Palma (EMT) ha avaluat els nivells d'emissions de partícules contaminants dels dotze autobusos de gas natural que actualment té l'EMT i la seva eficiència energètica. L'avaluació dels vehicles ha tingut en compte aspectes com ara les emissions de gasos i partícules, el renou, el consum o els costos, entre d'altres. També s'ha comparat els nivells estàndards d'emissions dels autobusos de gas natural amb les emissions dels autobusos de dièsel de la flota de l'EMT. En tots els aspectes, els resultats han estat favorables als busos de gas natural.


L'informe es presenta avui als experts en transports dels ajuntaments de Bremem i Estocolm que es troben visitant les instal.lacions de l'EMT de Palma per conèixer l'experiència dels dotze primers autobusos a Palma que funcionen amb gas natural. La visita s'emmarca dintre del programa Civitas Catalist de Mobilitat Sostenible de la Unió Europea (UE) en el qual participa Palma.


Principals conclusions


L'estudi compara el rendiment dels busos dièsel de la flota que es vol renovar l'any que ve amb els busos de gas natural que té l'EMT. Per fer la comparativa, s'ha triat el número de busos de gas natural que l'EMT vol adquirir l'any que ve, que seran 58.


Les principals conclusions són les següents:


El gas natural permet un estalvi de gairebé 1'9 milions d'euros anuals en explotació en relació a la flota actual gràcies a la reducció del cost en combustible i del cost del manteniment. Per tant, en uns 11 anys i només amb aquest estalvi de 1,9 milions anuals es recuperaria pràcticament el cost de la inversió en nous vehicles i en instal.lacions complementàries (l'estació de càrrega), que és d'uns 17 milions d'euros, ja que l'estalvi seria de gairebé 16 milions. A més, cal tenir en compte la major estabilitat del preu del gas respecte al preu del petroli, la qual cosa pot incrementar aquests estalvis a mig/llarg termini.

El gas natural és mediambientalment més sostenible. Així, amb els 58 busos de gas natural es deixarien d'emetre a l'atmosfera cada any gairebé 145 tones de nitrats, unes 2 tones de partícules sòlides en suspensió i més de 60 tones de monòxid de carboni. Els nitrats, les partícules sòlides en suspensió i el monòxid principals agents contaminants que afecten a la salut. Cal remarcar que la reducció de partícules sòlides en suspensió, el contaminant que més afecta a la salut, entre el dièsel i el gas natural és del 96 per cent.

Amb aquesta reducció d'emissions dels agents més perjudicials suposaria un estalvi d'uns 450.000 euros cada any en despeses mèdiques i altres despeses associades a la contaminació atmosfèrica de la ciutat. En 10 anys, aquesta xifra es convertiria en 3,7 milions d'euros. Per fer el càlcul s'ha tingut en compte les estimacions dels costos externs realitzades per l'institut de recerca CE Delft dels Països Baixos.

Amb els busos de gas natural s'aconsegueix una reducció del renou exterior dels vehicles d'un 72 per cent mentre que a l'interior del vehicle aquesta reducció és del 84 per cent.

Els busos tenen un major consum energètic en temporada estiuenca que durant l'hivern per la utilització dels sistemes d'aire condicionat. Els busos de gas natural incrementen menys aquest consum, entre un 3 i un 4 per cent, que els busos de dièsel, que l'incrementen entre un 7 i un 9 per cent.

Projecte Civitas Catalist


El projecte Civitas Catalist és una plataforma per a l'intercanvi de coneixements i idees en l'àrea dels transports, on diferents ciutats que desenvolupen accions concretes de transport sostenible posen a disposició d'altres ciutats europees els resultats i lliçons apreses durant la seva experiència. Palma treballa amb les ciutats de Bremem, Estocolm i Nantes.


El projecte Civitas Catalist està integrat per ciutats amb una llarga experiència acumulada en el desenvolupament de sistemes de transport urbà respectuosos amb el medi ambient, que es basen en l'ús de noves tecnologies i fonts energètiques alternatives que redueixen l'impacte ambiental generat pel sistema de transport urbà. A l'estat espanyol estan al projecte 'Civitas', entre d'altres, Barcelona, Sant Sebastià, Burgos, Vitoria, i Figueres, a més de Palma.


Un estudi realitzat per l'EMT demostra l'eficiència energètica i la minva de costos dels autobusos de gas natural

Data darrera modificació: 28 d’abril de 2023