Publicador de continguts


L’Ajuntament posarà en marxa el nou Pla d’ordenació de la Policia Local amb l’objectiu de modernitzar el cos de la Policia Local i atorgar-li una estructura més àgil i eficient


14 de maig de 2024

La portaveu del Govern, Mercedes Celeste, ha presentat les millores duites a terme en matèria de seguretat ciutadana al llarg dels darrers mesos

Palma, 14 de maig de 2024.- La portaveu de l’equip de Govern municipal, Mercedes Celeste, acompanyada pel regidor de Seguretat Ciutadana, Miguel Busquets, i el cap de la Policia Local, Guillem Mascaró, ha presentat aquest dimarts en roda de premsa les mesures posades en marxa els darrers 11 mesos per a millorar la seguretat i convivència a Palma, així com el nou Pla d’ordenació de la Policia Local, que possibilitarà una organització més moderna, àgil, eficient i eficaç.
Mercedes Celeste ha recordat la necessitat de posar en marxa un nou Pla en assenyalar que l’actual organització i funcionament de la Policia Local es regeix per l’aprovat fa 14 anys, durant el mandat 2011-2015, que manté una estructura que ha quedat obsoleta i no dona resposta a les necessitats d’una ciutat com Palma, que ha experimentat un gran increment de la població”.
L’edil ha posat èmfasi que l’aprovació del Pla és un compromís del batle, Jaime Martínez Llabrés, que així ho ha traslladat als representants sindicals de la Policia Local posant de manifest la necessitat de sortir d’aquesta situació i posar en marxa un nou Pla que respecti les necessitats del servei i millori les condicions laborals dels agents, i ha recordat que demà, dimecres, tindrà lloc una reunió de treball entre els representants sindicals i responsables de l’Ajuntament per a abordar la posada en marxa del Pla esmentat.
La portaveu del Govern municipal ha avançat que els darrers 11 mesos s’ha prioritzat la seguretat i prova d’això és que “1 de cada 4 euros del pressupost municipal del 2024 es destina a seguretat ciutadana, cosa que posa de manifest que un dels objectius prioritaris és dotar la Policia dels mitjans necessaris i tornar a prestigiar el treball dels agents com a servidors públics essencials”.
En aquest sentit, Celeste ha lamentat “el patiment a què varen ser sotmesos nombrosos agents durant la passada legislatura, deixant els seus integrants desprotegits davant els rumors, les falses informacions i les acusacions completament mancades de rigor i veracitat”.

Increment de mitjans personals i materials

La portaveu municipal ha destacat durant la seva intervenció que una de les prioritats en aquesta legislatura és incrementar l’actual plantilla de la Policia Local, “ja que la trobàrem en unes condicions absolutament deplorables, amb 297 places sense dotació pressupostària. El compromís d’aquest Ajuntament és dotar el cos de 300 agents més al llarg d’aquest mandat. De fet, el mes de febrer ja es va obrir una oferta pública d’ocupació destinada a cobrir 55 noves places, a la qual cosa cal sumar l’acord amb l’EBAP per a la formació de nous agents a l’Escola Municipal de Formació”, ha assenyalat .
L’edil tampoc no ha oblidat la importància de dotar la Policia Local de nous mitjans materials recordant la recent presentació de 37 nous vehicles policials, l’aprovació i adquisició d’equipaments d’autodefensa amb un cost superior als 200.000 euros i les noves dependències de la Policia Local que es construiran al barri del Nou Llevant.
Com a complement a aquests reforços materials, la tinenta de batle ha fet referència a l’adquisició d’equips de vigilància “mitjançant la instal·lació de càmeres i drons a zones altament sensibles de Palma com el parc de les Estacions, encara que s’anirà ampliant a altres àrees”.

Ordenança cívica

Totes aquestes actuacions en matèria de control i renovació tenen com a finalitat establir un marc d’actuació que es regularà mitjançant una nova Ordenança cívica en l’elaboració de la qual està directament implicada la Policia Local.
En aquest punt, Mercedes Celeste ha recordat que “en aquests 11 mesos s’ha intensificat la presència policial a les anomenades «zones calentes» de Palma com el parc de les Estacions, Santa Catalina-el Jonquet, l’Hort del Rei, el passeig Marítim i, per descomptat, la Platja de Palma, àrea neuràlgica de la temporada, els reforços policials de la qual, en l’anomenada Operació Estiu, actuen des del passat mes d’abril”.
Per a concloure, l’edil de Cort ha ressenyat que els darrers 11 mesos totes les mesures adoptades en matèria de seguretat i convivència s’han materialitzat en l’increment de les actuacions.
En aquest sentit, ha puntualitzat que entre el juny del 2023 i el febrer del 2024 “s’han tramitat més de 3.560 actes per venda ambulant il·legal, un increment del 42% respecte a les actes emeses l’any anterior. Així mateix, s’han emplenat 495 actes sobre control de vehicles, un 28% més que les 387 actes del període anterior.
A més, ha ressenyat que “s’han superat les 2.000 actes sobre actuacions a VMP gràcies al desplegament policial a llocs estratègics de la ciutat, amb un increment del 107,22% i han augmentat les actes tant sobre violència de gènere com per violència domèstica” .
Mercedes Celeste ha avançat que totes les millores que s’han introduït per a donar resposta a les demandes dels ciutadans en matèria de seguretat ciutadana han de venir acompanyades pel desenvolupament del nou Pla d’ordenació, que suposarà un canvi en el model operatiu i de funcionament de la Policia Local”.


Pla d’ordenació de la Policia Local

Per la seva banda, el cap de la Policia Local de Palma, Guillem Mascaró, ha aprofundit en el futur Pla d’ordenació de la plantilla de la Policia Local de Palma per al període 2024-2028 reiterant que aquest Pla “s’ha de dur a terme com més prest millor, ja que el desenvolupament de les tasques, els drets laborals i les funcions dels diferents llocs de treball es continuen regint sota l’actual Acord regulador de condicions de treball 2010-2013 del personal de l’Ajuntament de Palma”.

Mascaró ha emfatitzat que “actualment, s’ha constatat que hi ha notables diferències pel que fa als drets dels agents, depenent del seu destí o lloc que ocupin, per la qual cosa és imprescindible negociar amb els representants sindicals un nou organigrama i la relació de llocs de treball. L’objectiu ha de ser aconseguir la simplificació de llocs de treball per a fer-los més eficients i efectius. A més, és fonamental eliminar o reduir al màxim les tasques no essencials i reassignar feines per a aprofitar les habilitats i experiències dels agents”.
El màxim responsable de la Policia Local ha continuat ressenyant que per a abordar amb la màxima eficiència aquest Pla, “es té previst fer ús de la denominada polivalència funcional o versatilitat funcional, consistent a aprofitar la capacitat d’un treballador per a dur a terme diverses funcions o tasques dins l’organització. Aquesta polivalència funcional permetrà obtenir als agents més oportunitats de desenvolupament professional i adaptar-se més fàcilment als diferents llocs de treball”.

 

Data darrera modificació: 14 de maig de 2024