L'Ajuntament de Palma recuperarà i restaurarà el pont del torrent del Mal Pas al carrer de Robert Graves amb una solució pionera a Mallorca - Comunicació i Premsa
L'Ajuntament de Palma recuperarà i restaurarà el pont del torrent del Mal Pas al carrer de Robert Graves amb una solució pionera a Mallorca
L'Ajuntament de Palma començarà pròximament la recuperació i la restauració del pont del torrent del Mal Pas, ubicat al carrer de Robert Graves, en els termes marcats des de la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca, després que aquesta Direcció catalogàs la infraestructura, projectant una intervenció al pont que conjuga la protecció patrimonial, el servei i la seguretat; una solució que s'aplicarà per primera vegada a Mallorca.
Cal recordar:
- El pont va ser tallat al trànsit rodat el 5 de desembre de 2008, després que el trencament d'una canalització d'aigua provocàs danys a la seva estructura. Des d'aquesta data s'ha mantingut l'accés únicament als vianants.
- Una vegada iniciades els preparatius pel començament de l'obra el 22 d'abril de 2009 l'Ajuntament de Palma paralitzà la reconstrucció del pont de Robert Graves en resposta als veïns i a l'entitat ARCA.
- El mes de juliol de 2009 la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca catalogà la infraestructura com element a protegir.
A partir d'aquest moment l'Ajuntament de Palma, la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca, ARCA i veïns del Terreno i la Bonanova col.laboren per recuperar el pont i adequar-lo als usos actuals conservant-ne el valor patrimonial.
L'Ajuntament modifica el seu projecte inicial i dóna una nova solució per recuperar aquest pas garantint la seguretat al seu ús. Una solució que neix amb el consens dels veïns del Terreno i la Bonanova i d'ARCA i els tècnics de Patrimoni de l'Ajuntament.
El problema que presenta la infraestructura és que se recolza en terrenys amb la capacitat minvada por la seva pròpia naturalesa, l'acció de l'aigua, i els materials que la conformen són de baixa resistència i durabilitat, i, en algunes zones, han perdut la cohesió. A més, el trencament d'una canalització d'aigua, agreujà un desplaçament previ del marge esquerre. Tenint en compte que aquest pas es construí com a connexió entre el Terreno i la Bonanova a principis del segle XX (probablement sense preveure el pas dels vehicles pesats actuals), l'estat de l'estructura amb els deterioraments de l'ús i dels agents atmosfèrics o accidentals enunciats, no suportaria els usos actuals (pas de vehicles pesats).
Els barris del Terreno i la Bonanova presenten un problema important d'accessos limitats a pas de vehicles de 3,5 i 5 tones. Per això, és fonamental comptar amb qualque accés que tingui una limitació superior a 5 tones. Des de l'Ajuntament es proposa que el pas de vehicles pel pont estigui limitat, però que la nova infraestructura permeti un servei no limitat al pas de vehicles en casos excepcionals (construccions, emergències o mudances).
Per tal de solucionar aquesta mena d'incidències els tècnics municipals plantegen una solució que en alguns dels seus elements encara no s'ha realitzat mai a l'illa de Mallorca, per a la qual cosa compten amb la col.laboració d'experts en aquesta casta de treballs i d'enginyers de la Universitat d'Alacant.
La solució plantejada consisteix en el reforçament de pilars per evitar l'afecció per erosió al llit del torrent, la formació de suports amb micropilons a pilars i contraforts amb una prolongació en l'alineació del timpà crivellat per a la contenció i el sosteniment d'aquest, completada amb carregadors en línia de piles i contraforts sobre els quals descansaran bigues en T, per rebre i encastar la llosa de repartiment.
El projecte preveu reposar els serveis d'aigua potable, sanejament, drenatge i gas, la millora d'accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques. Se substituirà el paviment asfàltic per llosa de formigó aprofitant el mateix element estructural. Es reordenaran els passos dels serveis en funció del reforçament estructural i es recuperarà la part de l'ampit ocult pels successius relleus.
Aquesta solució possibilita la recuperació del valor patrimonial de l'estructura i un accés segur per a vianants, el trànsit rodat i per a qualsevol tipus d'emergència que pugui sorgir.
Projectistes de la solució adoptada Bartolomé Reus Cañellas. Enginyer de camins, canals i ports. Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Madrid. Especialista en fonaments i estructures. Director de l'obra. Dr. Salvador Ivorra Chorro. Enginyer industrial. Professor titular del Departament d'Enginyeria de la Construcció, OP i infraestructura Urbana de la Universitat d'Alacant. Subdirector d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports a l'EPS. Miguel Ángel Crespo Zaragoza. Enginyer de camins, canals i ports. Professor associat del Departament d'Enginyeria de la Construcció, OP i Infraestructura Urbana de la Universitat d'Alacant. Ignacio Álvarez Carmona. Enginyer tècnic d'obres publiques municipal, director de l'obra.
És un dels 117 projectes finançats pel fons d'inversió local del Govern d'Espanya, per a l'impuls de l'economia i que crea 15 llocs de feina de forma directa i immediata. Compta amb un pressupost d'uns 550.000 € i el termini d'execució és de quatre mesos. Les obres començaran aproximadament en dues setmanes.
![]() |
Data darrera modificació: 2 de maig de 2023