Publicador de contenidos


EMAYA presenta la nova gasinera de Son Pacs, per a l'abastiment dels vehicles a gas


13 octubre de 2016

EMAYA i l'EMT han fet una aposta pel gas com a combustible per als seus vehicles, una opció que suposa una important reducció de la contaminació i un estalvi econòmic en combustible del 40%

Palma, 13 d'octubre de 2016.- El batle de Palma, José Hila i els regidors d'Ecologia, Agricultura i Benestar Animal, Neus Truyol, i de Mobilitat, Joan Ferrer, han presentat públicament avui la gasinera d'EMAYA ubicada al recinte de Son Pacs.

A l'acte de presentació també han assistit Imma Mayol, gerent d'EMAYA, Mateu Marcús, gerent de l'EMT, així com tècnics de les dues empreses públiques municipals.

La gasinera instal.lada per EMAYA a Son Pacs és una estació per a proveir gas natural comprimit (GNC). Està connectada a la xarxa de gas natural de Palma i disposa també de capacitat per a emmagatzemar 18.750 litres de GNC (4.000 kg) de gas ja comprimit a 250 bar.

Compta amb dos compressors, 6 dispensadors, 5 per a vehicles pesats i 1 per a vehicles lleugers. Això li permet realitzar la càrrega d'un camió amb 80 kg de GNC en 4 minuts i 30 camions en una hora. Els temps de càrrega són, per tant, equiparables als dels carburants convencionals.

La instal.lació està preparada per a, en un futur, també poder carregar biometà, que podria procedir de les depuradores d'aigües residuals i del tractament dels residus.

Les obres de la gasinera es varen iniciar el mes de febrer de 2015. A la primavera de 2016 es varen fer les primeres proves de càrregues als vehicles d'EMAYA. A principi d'estiu va finalitzar l'obra, pendent de la senyalització, retolació i acabats, que s'han realitzar recentment. Ara la gasinera ja està totalment acabada i en servei des de fa unes setmanes.

L'obra ha tingut un cost de 1.500.000 €. EMAYA va comptar per a aquest projecte amb una ajuda de 60.000 € dels Fons FEDER.

Aquesta instal.lació és una peça important de l'aposta de l'Ajuntament de Palma per la mobilitat sostenible i la reducció de les emissions. Ja fa un temps que EMAYA i EMT han optat per anar renovant la flota cap a vehicles que funcionen amb gas.

Actualment EMAYA compta amb 7 camions nous que utilitzen GNC (4 de recollida i 3 neteja-trastos), 4 transformats a dual gasoil-gas, i 14 unitats més pendents de transformar a dual. Així mateix, en aquests moments es troben en procés de licitació 33 noves unitats GNC. 26 camions de recollida de residus, 5 de recollida de trastos, 1 camió de neteja de clavegueram i fosses, i 1 camió grua per al manteniment de la xarxa d'aigua.

Quan arribin aquestes noves adquisicions que estan ara en licitació i hagi finalitzat la transformació a dual, es comptarà amb el 40% de la flota de vehicles pesats d'EMAYA funcionant amb GNC (25% totalment a gas i 15% duals, que funcionen 60% a gas i 40% a gasoil).

L'objectiu d'EMAYA és que el 100% de la flota de vehicles pesats sigui de gas i avançar també perquè els furgons i camions lleugers es vagin renovant progressivament per a passar a ser de GNC.

Per altra banda, EMT té 12 busos de gas (10 normals i 2 d'articulats). Dins el procés de renovació de la flota que l'EMT està preparant, s'està estudiant adquirir més autobusos de GNC, ja que obtenen bons resultats de resposta de motor i consum. Actualment utilitzen per a la càrrega de combustible la gasinera de GESA-Endesa de Cas Tresorer, encara que també han estat fent proves per utilitzar aquesta gasinera per als seus vehicles, amb resultats favorables.

Així mateix, els tècnics de l'EMT han aportat la seva experiència i han col.laborat amb EMAYA en el projecte de la gasinera.

L'ús de GNC com a combustible té múltiples avantatges ambientals i econòmiques

El gas natural es considera una de les millors alternatives al gasoil com a combustible per al transport urbà i per als vehicles pesats. Per als camions i autobusos encara no resulta competitiu el motor elèctric. En canvi, el gas aconsegueix una densitat energètica per unitat de volum i de massa del mateix ordre que el gasoil, però en canvi suposa un estalvi considerable en carburant, costs i emissions:

  • Les emissions de CO2 es redueixen un 30%.
  • La combustió del gas és molt més neta, les emissions d'òxids de nitrogen i de sofre són gairebé inexistents, es redueixen un 90 i 95% respectivament, igual que les de partícules. Aquest és un fet destacable si tenim en compte que a Palma se superen els llindars recomanables d'aquestes emissions, considerades de les més nocives per al medi i per a la salut.
  • L'estalvi econòmic que suposa l'ús del GNC en vehicles pesats se situa entorn del 40%.
  • Es redueixen notablement les emissions de renous.
  • Resulten més suaus i de conducció més còmoda.

L'acció innovadora que suposa comptar amb una gasinera va lligada als compromisos d'estratègia institucional assumits per EMAYA, l'EMT i l'Ajuntament de Palma, pel que fa a la lluita contra el canvi climàtic i el desenvolupament d'energies més netes:

  1. PAES (Pla d'acció d'energia sostenible) de l'Ajuntament de Palma.
  2. El Pla d'acció pel clima del Govern de les Illes Balears, en la qual l'Ajuntament de Palma figura com a peça clau per a la reducció d'emissions.
  3. El programa europeu demostratiu de quatre anys, PROGRAMA EUROPEU CIVITAS 2020, d'accions pel clima en mobilitat.

Fecha última modificación: 13 de marzo de 2023