EMAYA bonificarà el consum responsable de l'aigua al 72% de les famílies de Palma, que no veuran incrementada la seva factura - Comunicación y prensa
EMAYA bonificarà el consum responsable de l'aigua al 72% de les famílies de Palma, que no veuran incrementada la seva factura

Es penalitzen els consums més elevats per tal de promoure l'estalvi i l'ús eficient de l'aigua
Les mesures establertes al Pla de sequera, l'abastiment amb aigua dessalada a Palma i el seu cost (8,8 milions d'euros anuals) obliguen a replantejar les tarifes d'aigua
Palma, 27 de setembre de 2016.- Tal i com s'havia anunciat, des de fa mesos EMAYA estudiava una proposta de modificació de les tarifes de l'aigua. La situació de sequera, que s'ha anat agreujant, i la consegüent aplicació de les mesures establertes al Pla de sequera, juntament amb l'importantíssim increment de l'abastiment amb aigua dessalada, són els principals motius per a plantejar una modificació de tarifes de cara al 2017. El cost de l'aigua dessalada al 2016 serà de 8,6 milions d'euros, i es preveu la mateixa despesa per a 2017 i previsiblement per a anys successius. Per tot això es presenta una proposta de modificació de les tarifes d'aigua amb els principals objectius de fer front a aquesta despesa a la vegada que es promou el consum responsable i l'estalvi.
La modificació de la tarifa bonificarà els consums inferiors (que no superin els 10 m3 mensuals), de manera que al 72% de les famílies no els pugi la factura, incrementarà la progressivitat per a gravar els consums més elevats i eliminarà els privilegis dels hotels de major categoria corregint la tarifa que bonificava els consums elevats d'hotels de 4 i 5 estrelles. L'objectiu final no és un increment de recaptació, sinó motivar l'estalvi.
- La tarifa de l'aigua en situació de sequera
Aquest mes de setembre Palma ha passat de situació de prealerta per sequera a situació d'alerta, segons els indicadors establerts per la DG de Recursos Hídrics del Govern Balear. S'ha arribat a aquesta situació pel dèficit de pluges perllongat al llarg dels mesos, l'important increment de consum durant aquesta temporada turística (11.5% durant el mes d'agost) i també per la gestió durant anys anteriors, quan no es varen aprofitar les pluges per a recuperar els aqüífers i fer una gestió sostenible de l'aigua.
Davant aquesta situació, l'Ajuntament de Palma va aprovar el Pla municipal per risc de sequera, que estableix les mesures a aplicar en cada situació. Ja fa mesos que es treballa per a incrementar l'ús de l'aigua regenerada per a reg, neteja viària i de vehicles, i s'està estenent la xarxa. Així mateix s'han fet restriccions com el tancament de les dutxes de les platges o la limitació dels horaris de reg de parcs i jardins municipals. Es treballa de forma continuada en la reparació de fuites i en la renovació de la xarxa per a prevenir avaries i fuites d'aigua.
Una altra actuació que es preveu al Pla de sequera, i que també ha demanat el Govern als ajuntaments, és la modificació de la tarifa de l'aigua. El preu de l'aigua s'ha d'entendre com un instrument de gestió d'aquest recurs, com una eina per a fomentar-ne el consum responsable, l'estalvi i l'ús sostenible.
És per això que l'aigua és normalment més cara a ciutats del sud de la península o de la Mediterrània (Múrcia, Barcelona, Cadis, Huelva, Alacant, Sevilla, València, Almeria...) i més barata a indrets amb més pluviositat o aportació de rius (Saragossa, Salamanca, Pamplona, Logronyo...). A una capital d'illa mediterrània la complicació de l'abastiment és especialment important, per l'elevada pressió humana, els escassos recursos al propi municipi, la necessitat de recórrer al costós dessalatge (la despesa en aigua dessalada de 2016 i 2017 serà de 8,6 milions d'euros), etc. A més, les necessitats de fer una bona depuració són molt importants, per tal de preservar el medi marí i per a poder reutilitzar l'aigua.
El preu de l'aigua, per tant, ha de ser un factor per a promoure'n un bon ús. De fet, Palma ja compta amb tarifes progressives i el consum de la major part de la població se situa en una franja considerada òptima. Ajuntaments com Muro ha apujat recentment les tarifes als grans consumidors i s'ha produït com a resultat un estalvi d'aigua.
Ara des d'EMAYA es vol continuar aprofundint en aquesta línia, amb una proposta de modificació de tarifes que bonifiqui el consum responsable i gravi els grans consumidors.
La tarifa d'aigua de Palma no s'ha modificat des de 2013 (excepte la gratuïtat per a les famílies de baixos ingressos, introduïda el 2014). Ara, davant la situació actual de sequera i l'increment del consum, s'ha valorat que era el moment idoni per a dur a terme la modificació que es presenta.
1. Sector domèstic: Modificació de les tarifes per a bonificar el consum responsable i gravar els consums més elevats
Els objectius de la modificació tarifària que és presenta són els següents:
- Afavorir els consums responsables
- Eliminar alguns avantatges de l'actual tarifa per a determinats col.lectius empresarials (els hotels de majors categories)
- Incrementar l'escalat de progressivitat.
- No pujar o fins i tot disminuir l'import a pagar per a consums baixos.
- La finalitat no és, per tant, l'increment de recaptació, sinó l'estalvi.
Abans d'exposar la proposta de modificació, cal recordar que la factura d'EMAYA inclou diversos conceptes. La proposta de modificació només fa referència al servei d'aigua i clavegueram, no al servei de RSU, que també s'inclou a la factura, ni al cànon del Govern.
El servei d'aigua i clavegueram inclou un import fix, que es factura en funció del tipus d'abonat (habitatge, local, restaurant, etc.) i del calibre del comptador.
La quota variable, en canvi, es factura en funció del consum realitzat, i s'aplica amb el seu corresponent import segons l'escala progressiva de bloc 001, 002, 003, 004, 005, 006.
Així mateix la factura inclou una tarifa de manteniment del comptador, de caràcter voluntari.
La proposta de modificació de la tarifa es limita a la quota de consum variable. La quota fixa no experimenta cap pujada. D'aquesta manera, l'impacte de l'increment es minimitza per a consums molt baixos i creix per als consums més elevats. El que es grava és el consum, no el servei.
- El preu del bloc 1 (primers 5 m3 mensuals de consum) s'incrementa un 5% sobre el preu actual, i queda en 0,60 €/m3 en el cas del consum d'aigua i en 0,1928 €/m3 per al clavegueram.
- S'incrementa la progressivitat de la tarifa:
Per tal d'evitar l'impacte de la pujada al sector domèstic, s'estableix un descompte o bonificació del 7% del preu dels blocs 1 i 2 per a aquells consums que no superin els 10 m3 mensuals. Per tant, per a consums fins a 10 m3 mensuals, l'import de la factura disminuirà o és mantindrà igual. D'aquesta manera la factura del 72% dels habitatges dels ciutadans de Palma no experimentarà cap pujada, fins i tot pot tenir reduccions del 0'5-1%.
Aquest consum correspon, per exemple, a un habitatge amb tres membres que consumeixen 111 l per persona i dia, molt proper a l'òptim que recomana l'OMS, de 100 l/persona-dia.
Per tant, al sector domèstic, només al 28% dels abonats se'ls apujaria la factura amb aquesta proposta. En el cas dels consums situats en el bloc 3, entre 10-15 m3 al mes (26% dels casos), l'increment seria entre el 4,3 i el 6%. Per a consums domèstics superiors (més de 15 m3 mensuals), situats als blocs 4 i 5 (només el 2% dels abonats domèstics arriben a aquests consums) la pujada seria de l'ordre del 8 al 12%.
En els casos dels comptadors comunitaris, els blocs s'estableixen tenint en compte el nombre d'habitatges de cada comunitat. Que un habitatge tingui comptador individual o comunitari no afecta el preu de l'aigua ni l'aplicació de la tarifa. En els casos que el consum atribuït a cada habitatge no superi els 10 m3 mensuals s'aplicarà també la bonificació proposada del 7% i no s'apujarà la factura a pagar per les famílies.
- Tarifa bonificada per a famílies de baixos ingressos
Així mateix, es manté en els mateixos termes que a l'actualitat la gratuïtat del servei per als perceptors de baixos ingressos, sempre que el conjunt de persones que conviuen al domicili de referència disposi d'un nivell d'ingressos anual igual o inferior al salari mínim interprofessional anual multiplicat pel 1.25, això és, sou anual de 11.292,68 (sou mes: 941,06). 4.067 famílies estan acollides a aquesta bonificació del 100% de la quota de consum fins a 10 m3/mes, tant per al servei d'aigua com per al de clavegueram.
- Tarifa de famílies nombroses
En el cas de la tarifa per a famílies nombroses (a la qual estan acollides 773 famílies), actualment la tarifa no és progressiva, és un preu únic per m3 de 0'78 € per a l'aigua i 0,26 per al clavegueram.
La proposta de modificació per a aquest col.lectiu és de mantenir la no progressivitat fins a un consum de 28 m3 mensuals (equivalent al consum raonable de 7 persones), amb un preu igual al del bloc 2 de la tarifa progressiva, és a dir 0,84 €/m3. Als consums que superin els 28 m3 mensuals se'ls aplica la tarifa progressiva ordinària. Per tant, la tarifa per a famílies nombroses queda de la següent manera:
Aquesta modificació pot suposar pujades a la factura a parir del 5,8%, però cal recordar que aquesta és una tarifa que se sol.licita de forma voluntària. Només té sentit que la sol.licitin els qui se senten perjudicats per la tarifa domèstica normal. Si una família nombrosa té consums molt baixos no ha de demanar la tarifa especial, ha de quedar en l'ordinària i així tindrà la bonificació del 7% i la seva factura es reduirà o mantindrà igual. En aquest cas s'ha optat per introduir la progressivitat igual que a la resta del sector domèstic perquè és un bon instrument per a aconseguir un estalvi i és més just perquè grava més consums elevats.
2. Sector hoteler: Modificació de tarifes per a penalitzar els consums més elevats
La tarifa hotelera és de caràcter progressiu, se'ls aplica una tarifa idèntica a la del consum domèstic, on els blocs es calculen basant-se en els m3 consumits per cada plaça de l'establiment. Emperò s'aplica una equivalència de places turístiques/habitatge que afavoreix els hotels de major categoria perquè permet un consum més elevat sense penalització de preu als hotels de 3, 4 i 5 estrelles. Actualment, en el cas dels hotels de 3 estrelles per a aplicar la progressivitat es considera que 1 plaça equival a 0,8 habitatges i en els de 4 i 5 estrelles 1 plaça equival a 1,2 habitatges. Per als hotels d'una i dues estrelles l'equivalència és d'1 plaça / 0,5 habitatges. Això afavoreix els consums més elevats dels hotels de major categoria.
Amb la tarifa actual es poden donar casos que, per a un consum elevat d'aigua, un hotel d'1 o 2 estrelles pagui el doble que un de 4-5. Per exemple, ara mateix un hotel de 200 places d'1-2 estrelles amb un consum de 5.000 m3 mensuals pagaria 34.600 € i un de 4-5 estrelles en pagaria 16.500. Per a un consum de 3.000 m3 els de més baixa categoria pagarien 13.700 € i un hotel de 4-5 estrelles pagaria en canvi 9.000 €.
La proposta actual persegueix corregir aquesta disfunció, equiparar consums i penalitzar els consums més elevats.
Als hotels se'ls aplicarà una tarifa progressiva idèntica a la del consum domèstic, on els blocs es calculen a partir de m3 consumits per cada 2 places de l'establiment. (Equivalència: 2 places = 1 habitatge).
D'aquesta manera es penalitzaran per igual els consums elevats, però en corregir la situació privilegiada dels hotels de 4-5 estrelles, aquests establiments seran els que tindran unes pujades més elevades a la facturació. Per exemple en el cas d'hotels de 200 places, l'increment seria només un 1,1% per a consums de 500 m3/mes, però podria arribar al 140% per a consums de 5.000 m3 mensuals.
Amb les tarifes ara vigents es pot comprovar com, a major categoria, es paga menys els consums elevats. L'actual proposta corregeix aquesta disfunció que bonificava consums elevats als hotels de 3, 4 i 5 estrelles.
3. Pujada de la tarifa als sectors comerç, indústria, serveis.
Per als consums no domèstics ni hotelers (altres sectors empresarials i serveis) existeix actualment una tarifa no progressiva de 0,85 €/m3 per a l'aigua i 0,3 €/m3 per al clavegueram. Aquestes tarifes s'incrementen un 9,5% i 9'1% respectivament, i queden en 0,93 €/m3 i 0,3181 €/m3.
Aquest increment, en afectar només la part de la quota variable de la factura, es pot traduir, en funció del consum, en increments al voltant del 6% per a un consum de 20 m3/mes (uns 4 € mensuals), el 7'5%, per a un consum de 80 m3/mes (uns 9€) o el 8,5% (uns 22 €) si s'arriba a un consum mensual de 100 m3.
De cara a un futur s'estudiarà introduir la progressivitat. Es tracta d'un cas més complex, atesa la diversitat de sectors inclosos en aquesta factura (comerços, oficines, restauració, serveis diversos, indústria...).
4. Proposta de canvis en la tarifa de conservació d'instal.lacions
Aquest tarifa voluntària s'incrementa en un 5%. La tarifa actual de conservació és de 1,8542 €/mes. Amb la puja queda en 1,9469 €/mes.
5. Impacte econòmic global de l'increment de tarifes
Si s'aplica la modificació tarifària exposada a la situació actual s'espera un increment total de facturació de l'ordre del 5%, uns 2.6 milions d'euros.
En qualsevol cas, aquest no és l'objectiu de la proposta. La finalitat és aconseguir un estalvi i ús eficient de l'aigua. Seria desitjable no incrementar la recaptació i, en canvi, aconseguir un important estalvi del consum de l'aigua a Palma.
Documentos
Fecha última modificación: 13 de marzo de 2023